Sunday, January 24, 2010

Satu tekad...

Assalamualaikum, aku ada satu tekad iaitu setiap hari aku nak tulis kat blog apa yg aku dapat dlm hari tersebut. untuk hari ni mula2 kelas aku kelas olahraga, banyak yg aku belajar dari lec. lec ni baru dipindahkan dari salah satu IPGM di sarawak, miri tak silap. banyak input baru yg aku dapat dari org yg betul2 master dalam olahraga mcm dia, antaranya cara streching baru yg memerlukan kekuatan otot abdomen, pastu bercerite tentang larian2 seperti 100 mtr, 200 mtr, 400 mtr. benda2 ni memang aku minat. sbb aku memang salah seorang atlet olahraga di maktab. yg paling menarik bila dia membicarakan tentang larian pecut 100 mtr, ianya terbahagi kepada beberapa komponen iaitu permulaan, pecutan, laju, tamat. bagaimana teknik2 seorang jurulatih utk melatih atlet2 supaya lathan menjadi lebih berkesan dan membuahkan hasil yg membanggakan. beliau juga menceritakan tentang kehebatan anak2 didk beliau semasa di Miri.

lepas kelas olahraga kelas energetic of chemistry pula. belajar tentang topic yg aku pernah belajar masa spm iaitu oxidizing and reduction. benda dah ade dlm kepala tapi kena recall balik je. yg aku dpt oxidizing menerima oxigen, kehilangan electron, manalaka reduction kehilangan oxygen dan menerima electron. substance yg mengalami oxidize merupakan agent reduction, kehilangan electron supaya other element possible to accept electron. manakala substance yg mengalami reduction merupakan agent oxidize dan menerima electron supaya other substance possible to lose electron.

1 comment:

  1. semoga kamu sentiasa tabah menghadapi hari2 yang mendatang..dan moga semangat kamu sentiasa kekal biar dilambung ombak..jangan biar semangat itu terbang bersama angin yang cemburu dengan kebahgiaanmu...moga aku dapat menjadi teman yang memahmi....

    ReplyDelete